۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۲۳

گزارش خبری/

طلای کثیف منطقه گردشگری را از عیار انداخت/ رودخانه "ونایی" بر بستر زباله خوابید

طلای کثیف منطقه گردشگری را از عیار انداخت/ رودخانه "ونایی" بر بستر زباله خوابید

بروجرد - خبرگزاری مهر: منطقه گردشگری ونایی یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان بروجرد است که متاسفانه این روزها رودخانه این منطقه گردشگری مملو از زباله هایی است که صدای بسیاری از طبیعت دوستان و مردم محلی را بلند کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی هفته زمین پاک را پشت سر می گذرانیم که مسئولان در این روزها با هدف پاکسازی دامنه ها و ارتفاعات بروجرد از زباله و ایجاد محیط زیستی عاری از آلودگی راهی مناطق گردشگری و طبیعت این شهرستان شده اند.

این در حالی است که در بیشتر نقاط شهرستان، در روستاها و مناطق گردشگری انبوه زباله های رها شده گلایه طبیعت دوستان را در پی داشته است که این امر از یک طرف ضرورت فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این زمینه و از طرف دیگر ضرورت مشارکت بیشتر مردم برای داشتن محیط زیستی عاری از زباله را روشن می کند.

بنابراین گزارش، روستای ونایی با بیش از پنج هزار نفر  جمعیت در منطقه گردشگری ونایی واقع شده که یکی از جاذبه های طبیعی و بکر بروجرد محسوب می شود.

برای رفتن به این روستا از سمت شهر بروجرد جاده ای با طول نزدیک به پنج کیلومتر وجود دارد که در کنار آن درختانی از نوع بید و سپیدار سر به فلک کشیده و مسیر جاده را پوشانده که در فصل بهار با زنده شدن طبیعت سرسبزی آن نمایان می شود و این منطقه پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

این در حالیست که متاسفانه در بدو ورود و در نزدیکی روستای ونایی انبوه زباله ها در مسیر جاده و به ویژه داخل رودخانه ای که از کوههای بالا دست روستا سرچشمه گرفته است خاطر گردشگران را مشوش کرده و این سوال را در ذهن هر رهگذر تداعی پیدا می کند که این همه زباله چرا در این منطقه به این زیبایی باید رها شده باشد.

دهیار روستای ونایی در رابطه با وضعیت انبوه زباله ها در مسیر جاده و رودخانه ونایی به خبرنگار مهر می گوید: روستا دارای دهیاری و ماشین حمل زباله است که روزانه به جمع آوری زباله های خانگی اهالی روستا می پردازد.

احمد گودرزی می افزاید: متاسفانه برخی از منازل مسکونی نزدیک به رودخانه با ریختن زباله دست به این اقدام ناپسند زده و محیط اطراف رودخانه را آلوده می کنند.

وی ادامه می دهد: بارها به افرادی که زباله ها را انباشته و در آب رودخانه رها می کنند تذکر داده شده اما متاسفانه "نرود میخ آهنین در سنگ"!

معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این رابطه می گوید: روستای ونایی یکی از روستاهای پر جاذبه بروجرد بوده که از منابع آبی خوبی هم برخوردار است اما متاسفانه رودخانه مسیر این روستا مملو از زباله و نخاله است.

محسن یعقوبی فر می افزاید: به دلیل عدم آگاهی از امکان ایجاد بیماریهای واگیر دار و فصلی به ویژه در فصل گرما، ضعف فرهنگی در زمینه دفن اصولی زباله ها و مدیریت پسماند مشاهده می شود برخی افراد به ریختن زباله در کنار مسیر جاده ونایی و داخل رودخانه دست می زنند.

وی ادامه می دهد: افراد با این اقدام نمی دانند که داشتن زمینی پاک و محیطی عاری از آلودگی حق همه انسانها و افرادی است که در آن محیط خاص با یکدیگر زندگی می کنند.

یعقوبی فر تاکید می کند ارتقای فرهنگ جمع آوری کامل زباله ها و اجرای مدیریت پسماند در روستاها باید پیگیری شود تا مردم بیشتر از گذشته برای جمع آوری و دفع صحیح زباله های خانگی خود جدیت داشته باشند.

وی یادآور می شود: خاطر گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند به طور قطع با مشاهده انبوه زباله های ریخته شده در مسیر رودخانه مکدر می شود و از آمدن به این منطقه احساس پشیمانی می کنند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد از مسئولین امر خواستار پاکسازی همه جانبه محیطهای اطراف روستاها شد و هفته زمین پاک را فرصتی مناسب برای دست یافتن به این مهم دانست.

به هر روی به نظر می رسد متولیان امر باید در راستای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در بین مردم گام های جدی تری برداشته و با اجرای برنامه های متنوع آموزشی و اطلاع رسانی این فرهنگ را برای مردم جا بیندازند که "شهر ما، خانه ما" تنها یک شعار نیست و باید آن را در لحظه لحظه زندگی خود به کار ببریم.

از طرف دیگر مردم نیز باید بدانند که داشتن زمین پاک تنها در یک هفته به دست نمی آید و باید برای داشتن زمینی پاک و محیطی سالم باید تمام روزها را روز زمین پاک بدانیم.

کد خبر 2278049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha